KARVIJE

چرخه نوآوری

۱۲ گروه_فرآیند چرخه سیستم‌های نوآوری

لازم به یادآوری است که سیستم نوآورانه‌ای که در اکثر سازمان های نوآور کار می کند از مجموعه ای از فرایندهای به هم پیوسته تشکیل شده است. سیستم را میتوان به روش های مختلف تقسیم کرد. در اینجا ما آن را به ۳ فاز و در هر فاز ۴ فرایند قرار دهیم ( به شکل ۱ توجه کنید).

این ۳ فاز به شکل زیرند:

1-خلق کردن

2-تهیه وتولید

3-عرضه و تحویل

چرخه نوآوری چیست

آنچه امروز مشاغل به دنبال آن هستند فردی است که می‌تواند ایده‌ای را به یک خروجی سودآور تبدیل کند. این افراد با نام‌های مختلف شناخته می شوند: از جمله آکارآفرین، خالق، مبتکر، هنرمند یا نوآور. مهم نیست که این افراد را چه می نامید، هر یک از آن ها نقش متفاوتی در چرخه فرایند نوآوری بر عهده دارند (ISC).

چرخه ی فرایند نوآوری دارای یک اسکلت کلی است که از تمام فعالیتهای نوآوری پشتیبانی میکند. در نتیجه، ضروری است که شما درک خوبی از چیستی آن، نحوه عملکرد آن و چگونگی استفاده موثر از آن داشته باشید.

درک این نکته بسیار مهم است که نوآوری یک سیستم (مکانیزم )پیچیده است که با شناسایی فرصت ها شروع می شود و تبدیل آن به یک خروجی قابل اندازه گیری ،تکمیل می شود. عموم مردم نواوری را خلاقیت می نامند،اما خلاقیت در چرخه ی نوآوری فقط فاز اول یا حدود 8تا15 درصد از چرخه را تشکیل میدهد.

گروه های فرایندی             

فاز های چرخه ی نوآوری

شناسایی فرصت

توسعه فرصت

ارزش پیشنهادی

 اعتبار سنجی طرح مفهومی

1-خلق کردن

تجزیه و تحلیل موارد تجاری

مدیریت منابع

مستندات

تولید

2-تهیه و تولید

بازاریابی، فروش و تحویل

خدمات پس از فروش

تجزیه و تحلیل عملکرد

باز طراحی و بهبود

3-عرضه و تحویل

چهار تیپ اصلی افرادی که در مکانیزم نوآوری حضور دارند:

در واقع ۴ دسته از افراد در چرخه نوآوری حضور دارند که شامل مخترعین، کارآفرینان، نوآوران و مدیران پروژه هستند. هر یک از این چهارگروه از افراد در یک قسمت از این چرخه تأثیر دارند.

مخترع(A) – مخترع فردی است که برای یک موضوع یک راه حل خلاقانه و منحصر به فرد ارائه می دهد. انگیزه اصلی آنها این است که  ایده آنها تولید و به بازار عرضه شود. و پس از ثبت اختراع و عبور از این چالش آن ها به دنبال اختراع دیگر میروند.

کارآفرین(B) – کارآفرین همیشه به دنبال ایده های جدیدی است که پتانسیل ورود به بازار را داشته باشد. آنها لزوما به این که چه کسی ایده را مطرح میکند،توجه نمیکنند. اینها معمولاً افراد برون گرایی هستند و از این که ایده ها را به واقعیت مبدل کنند،احساس رضایت میکنند.هدف اصلی آن ها این است که محصول را به بازار برسانند و شرکت را به درآمد برسانند.

نوآور(C)- نوآور ترکیبی از مخترع وکارآفرین است.نوآور و چرخه ی نوآوری از مرحله شناسایی فرصت تا تجزیه و تحلیل عملکرد حضور دارد و پتانسیل جدید و متفاوتی  از انچه که عرضه میشود را ارايه میکند.

مدیر پروژه(D) – مدیر پروژه در مرحله ی تجزیه و تحلیل فرآیند کسب و کار به یک پروژه وارد می شود. بعضاً، می تواند به محض ارزش پیشنهادی به پروژه وارد ‌‌شود. مسئولیت اصلی مدیر پروژه اطمینان از اجرای به موقع پروژه است به طوری که در حد توان بودجه باشد و به درستی اجرا شود. آنها از زمان شروع تولید محصول تا پایان تولید و عرضه به مشتری،مسئول نظارت بر پروژه هستند.

شکل 1 نشان میدهد که هرکدام از انواع نوآوری ها چطور عمل میکنند.این 12 کاری که در جدول میبینید همان 12 گروه_فرایندی هستند که در چرخه‌ی نوآوری نقش دارند.به فاز 1و2 توجه کنید متوجه میشوید که در این قسمت ها همپوشانی قابل توجه ای دارند.

درنتیجه یکی از 4 گروه از افراد میتواند روی پروژه به تنهایی کار کند. استثناً در این مورد زمانی که مخترع مفاهیم پروژه را توسعه میدهد. ادامه ی کار را به یک کارآفرین میسپاریم تا پروژه را به بازار عرضه کند.در فصل 1 درباره ی رابط کاریری پروژه با جزيیات بیشتری توضیح میدهیم. دوازده گروه فرآیندی که چرخه ی نوآوری را تشکیل می دهند، برای یک پروژه خاص و حتی برای گروه کوچکی از افراد که عضوی از یک سازمان بسیار بزرگ تر هستند، یک مدل عالی ارائه می دهد.برای مثال (محصولات مهندسی ،فروش و بازاریابی)

برای بسیاری از سازمان ها سطح خلاقیت و نوآوری باید بهبود یابد. در این موارد برای دستیابی به تأثیر مطلوب و بهتر به یک تغییر فرهنگی نیاز داریم.

گروه_فرایند

فاز 1 خلق کردن

A

B

C

D

1

شناسایی فرصت

    

2

توسعه فرصت

    

3

پیشنهاد ارزش

    

4

اعتبار سنجی مغهوم

    
 

فاز 2 تهییه و تولید

    

5

تجزیه و تحلیل موارد تجاری

    

6

مدیریت منابع

    

7

مستندات

    

8

تولید

    
 

فاز3 تحویل

    

9

بازاریابی،فروش،تحویل

    

10

خدمات پس از فروش

    

11

تجزیه و تحلیل عملکرد

    

12

انتقال

    

برای بسیاری از سازمان ها سطح خلاقیت و نوآوری باید بهبود یابد. در این موارد برای دستیابی به تأثیر مطلوب و بهتر به یک تغییر فرهنگی نیاز داریم.

منبع:www.amazon.sg

با مطالعه مطالب علمی مرتبط با مدیریت تکنولوژی، تحلیل و توسعه یکپارچه کسب وکار می توانید با آخرین دستاوردهای این علم آشنایی پیدا کنید. 

آخرین مقالات

نوآوری و ایزو 56000

نوآوری و ایزو ISO 56002 آنالیز شکاف نوآوری تجزیه و تحلیل شکاف به شما می گوید که برای تبدیل شدن به یک سازمان نوآورانه چه

مطالعه

چرخه نوآوری

چرخه نوآوری ۱۲ گروه_فرآیند چرخه سیستم‌های نوآوری لازم به یادآوری است که سیستم نوآورانه‌ای که در اکثر سازمان های نوآور کار می کند از مجموعه

مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *