KARVIJE

نوآوری و ایزو ISO 56002

آنالیز شکاف نوآوری

تجزیه و تحلیل شکاف به شما می گوید که برای تبدیل شدن به یک سازمان نوآورانه چه اقداماتی را باید انجام دهید. ما با استفاده از استاندارد پذیرفته شده جهانی در زمینه مدیریت نوآوری، 2019:ISO56002، شکاف نوآوری شما را شناسایی خواهیم کرد. در طی انجام آنالیز شکاف نوآوری ابتدا با افراد اصلی سازمان مصاحبه می‌کنیم و آنها را با فکر های نوآورانه آشنا می‌کنیم.

و در ادامه یادداشت های مفصلی از آن مصاحبه ها بدست می‌ آید و گزارش جامعی را با تجزیه و تحلیل هر یک از حوزه های کسب و کار ارائه داده می‌شود و در آن گزارش اقداماتی را که باید انجام دهید را لیست شده.

گزارش تهییه شده دارای هفت قسمت است که شامل رهبری، استراتژی، فرهنگ، فرایندها و معیارها و شامل یک لیست اولویت بندی برای اقدامات است. سپس شما را بر روی مسائلی متمرکز خواهیم کرد که برای تبدیل شدن به یک سازمان نوآور باید به آن ها توجه کنید.

تدوین استراتژی نوآوری

واژه استراتژی یک کلمه یونانی است (stratēgia)_هنر عمومی یا برنامه ای سطح بالا برای دستیابی به اهداف در شرایط عدم اطمینان است. استراتژی نوآوری شما، آینده شما را شکل می دهد و باید چابک باشد. با کسب دانش جدید باید آن را به دست آورید. یک آنالیز SWOT اجرا میشود و مسائل خارجی و داخلی را که بر استراتژی نوآوری تأثیر می گذارد شناسایی می شوند و سپس قادر خواهید بود  تا هر نوع از  نوآوری را که می خواهید دنبال کنید، بعد از شناسایی مسائل خارجی و داخلی و کامل شدن آنالیز، اهداف و نقاط عطف استراتژیک خود را همراه با منابع مورد نیاز با استفاده از تجزیه و تحلیل ریسک VUCA قابل تنظیم است. این برنامه استراتژیک که شما با پایه گذاری نوآوری آغاز می کنید. یک استراتژی چابک است که شما را قادر می سازد تا به سمت دنیای نوآوری حرکت کنید.

توسعه فرهنگ نوآوری

یکی از سوالات متداول درباره نوآوری این است که “چگونه فرهنگ نوآوری را ایجاد کنیم؟” مردم بسیار می پرسند “چگونه فرهنگ خلاقیت ایجاد کنیم؟” در جواب باید گفت که خلاقیت در مقابل فرهنگ اجرایی کلاسیک که  نتیاج قابل پیش بینی دارد، غیر منتظر ه عمل می‌کند.

ما به شما کمک خواهیم کرد تا از طریق فعالیت هایی مانند حل خلاقانه مسائل و ایجاد رفتارهایی مانند کاوش، همکاری و آزمایش که برای خلاقیت بسیار ضروری هستند، خلاقیت را توسعه دهید. ما به شما کمک می کنیم تا ریسک پذیر تر باشید.

اما این تنها بخشی از داستان است. فرهنگ نوآوری هم شامل فرهنگ خلاق و هم فرهنگ اجرایی است و همین امر فرهنگ نوآوری را پیچیده می کند و یک ساختار سازمانی باید این امکان را فراهم کند. با پیگیری فرایند ارزیابی فرهنگ سازمانی، جنبه های فرهنگی که نیاز به توجه دارند شناسایی میشوند.

ارزیابی فرهنگ نوآوری

 ارزیابی فرهنگ نوآوری از طریق یک سری مصاحبه با افراد اصلی سازمان انجام داده می‌شود. سؤالات معمول اینها خواهد بود، “آیا ما در برابر فرصت ها سریع عمل می کنیم؟”، \”آیا ریسک کردن را دوست داریم؟” و “آیا مسیر را به سرعت تغییر می دهیم؟”. رفتارهای خلاقانه و تمایل به تغییر، شامل ریسک پذیری، آزمایش و یادگیری از شکست ها است. رفتارهای اجرایی شامل تمرکز بالا، نتیجه گیری و مدیریت قوی پروژه است و ممکن است لازم باشد تا به رفتارهای اجرایی مقداری خلاقیت اضافه شود.

گزارش به دست آمده به طور مفصل جنبه هایی از فرهنگ را که باید به آن پرداخته شود را نشان می دهد. این گزارش در پنج حوزه گروه بندی شده است که شامل کاوش، همکاری، ایده پردازی، آزمایش و تجاری سازی است. توسعه نهایی یک فعالیت طولانی مدت است و زمان زیادی لازم است تا یک برنامه بلند مدت تهیه شود. فرهنگ نوآوری بستری را ایجاد می کند که می توانید از طریق آن توانایی های نوآوری خود را توسعه دهند.

ارزیابی توسعه و شایستگی نوآوری

شایستگی نوآوری باید با جزئیات آن مشخص شود. صلاحیت های حیاتی نوآوری عبارتند از:

  • انجام تحقیقات بازار و محصول برای به دست آوردن فرصت ها
  • درک پیچیدگی برای کار در دنیایی مبهم و نامشخص.
  • هوش هیجانی برای همکاری خوب با دیگران
  • همکاری برای استفاده از دانش جمعی
  • خلاقیت برای یافتن راه حل های بنیادی
  • تفکر انتقادی برای انتخاب بهترین راه حل ها
  • مدیریت پروژه چابک برای ارائه راه حل

ارزیابی های انجام شده به شما کمک میکنند تا با توجه به آنها بهترین مشارکت خود را در زمینه نوآوری انجام دهید و به موازات توسعه فرآیند نوآوری، توانایی‌های خلاقیت و اجرا را در سازمان خود توسعه دهید. این شایستگی ها و توانایی های جدید به شما کمک می‌کند تا در دنیای پر از نوسان، تغییر، پیچیده و مبهم به رقابت ادامه دهید.

شناسایی فرصت‌ها

با توجه به ارزیابی های نوآوری که از سازمان های مختلف انجام می دهیم مشاهده می‌کنیم که یکی از رایج ترین مشکلات عدم تفکیک فرصت ها و راه حل ها است. بسیاری از مردم فکر می کنند نوآوری با یک ایده جدید و عالی شروع می شود، اما در واقع با یک فرصت شروع می شود و باید از طریق روش هایی مانند توجه به بازخورد مشتری، مطالعات قوم نگاری و تحقیق در مورد رقبا، برای یافتن نیازهای برآورده نشده مشتری، فرصت ها را شناسایی کنید. بنابراین می‌توانید فرصت های نوآوری را در زمینه هایی مانند کاهش پیشنهادات، فرصت های جدید بازار یا فناوری های جدید پیدا کنید.

باید خطرات موجود را با کمک فرصت ها و اهداف تعیین شده، شناسایی کنید. و سبد نوآوری های خود را که در آن ها از فرصت ها استفاده کرده اید را ایجاد و تکمیل کنید. توجه داشته باشید که مدیریت سبد نوآوری برای استقرار برنامه استراتژیک نوآوری بسیار مهم است. سبد کار های های نوآورانه باعث می‌شود تا رهبر بتواند مراحل پیشرفت و تنظیم استراتژی را کنترل کند. فرصت های جدید مهیج هستند و روند نوآوری شما با آنها آغاز می‌شود.

توسعه فرایند نوآوری

یک نظرسنجی منتشر شده در نشریه Harvard Business نشان می‌دهد که 84٪ از رهبران گفته اند که نوآوری بسیار مهم است اما 94٪ از نتایج راضی نیستند و این بیشتر به دلیل کمبودهایی در اجرای فرایند نوآوری است. بسیاری از مردم فکر می کنند هیچ فرایندی برای نوآوری وجود ندارد اما مراحل بسیار مشخصی وجود دارد. برای توسعه فرایند نوآوری باید چند مرحله را طی کنید که در قدم اول فرآیند نوآوری، باید به دنبال یافتن فرصت ها باشید و در قدم دوم باید از طریق حل خلاقانه مشکلات و تهیه راه حل مناسب، مسیرتان را ادامه دهید. هر یک از راه حل های پیدا شده دارای ارزش هستند و باید بتوانیم بهترین راه حل را از میان آن ها انتخاب کنیم. این انتخاب، براساس زمان و هزینه تحویل و همچنین میزان اطمینان از درستی راه حل انجام خواهد شد. این موارد فراتر از یک فرایند ساده است و نیاز به افراد متخصص و باتجربه دارد. با ایجاد تغییراتی در فرآیند نوآوری، یک سازمان نوآور، به یک “پیروزی زود هنگام” می‌رسد.

حل خلاقانه مسئله و ایده

این هیجان انگیزترین مرحله در روند نوآوری است. حل مساله به صورت سنتی به سادگی فرآیند موجود را کارآمدتر یا قابل اعتمادتر می کند. حل مسئله به صورت خلاقانه، محصول، فرآیند یا خدمات کاملاً جدیدی را  پیدا می کند. این امر که اغلب “ایده پردازی” یا ایجاد ایده نامیده می شود، دانش ناخودآگاه ما را افزایش میدهد. برای ایده پردازی به افراد متخصص نیاز دارید که این افراد با ارائه دانش جمعی و منتقدانه راه حل های چالش برانگیز و متفاوتی را ارائه دهند و حتی رد کنند تا در انتها بهترین راه حل را پیدا کنند و توانایی های شما را با استفاده از روش های ایده آل جایگزین با ارائه تعدادی از تکنیک ها برای استفاده از دانش جمعی افراد توسعه داداه می‌شود. پس از انجام تجزیه و تحلیل داده ها در زمان تعیین شده ، هزینه ها و ریسک، همراه با ارزیابی قابلیت های تأمین کننده، صلاحیت های خود و بررسی توانایی های رقیبان، راه حل مناسب را انتخاب کنید. ایده پردازی شما را به راه حل های بنیادی و ابتکاری برای چالش های پیچیده امروز سوق می دهد.

ابزارهای نوآوری

ارشمیدس گفت “آنچه که قابل اندازه‌گیری نباشد قابل مدیریت نیز نیست” ابزارها به شما کمک می کنند تا از شایستگی های خود استفاده کنید، کارآمد کار کنید و نتایج قابل سنجشی بدست آورید. به همین منظور ما طیف گسترده ای از ابزارها را به شما ارائه می دهیم که نمونه هایی از این موارد در ادامه آمده است:

  • آنالیزSWOT
  • Interested Party Conflict resolution
  • ماتریس ریسک
  • ارزیابی فرهنگی
  • تجزیه و تحلیل ریسک VUCA( نوسان، عدم اطمینان، پیچیدگی و ابهام)
  • ماتریس اهداف
  • ماتریس جاه طلبی
  • ارزیابی خود
  • روش های ایده پردازی
  • نمودار KPI

در بسیاری از تصمیم گیری های مهم برای مدیریت نوآوری، به ابزار ها نیاز داریم. ما به شما در انتخاب مفیدترین ابزارها کمک خواهیم کرد و نحوه استفاده از این ابزارها را در سازمانتان نشان خواهیم داد. ما به شما ابزارهایی می دهیم که درک و استفاده از آنها آسان باشد.

ماتریس نوآوری

سخنان زیادی در مورد اهمیت اندازه گیری می شنوید مانند سخن ارشمیدس؛ با این حال، همه چیز را اندازه نمی گیرید، یا در دریایی از داده ها غرق می شوید. زمانی که ما داده و اطلاعات زیادی در دست داریم حیاتی است که بر روی اندازه گیر تمرکز داشته باشیم تا تصمیمات مناسبی اتخاذ کنیم. باید بدانیم که چه معیار هایی برای اندازه گیری بهتر هستند و اهداف بلند مدت  و قابل اندازه گیری برای نوآوری در نظر داشته باشید مانند: شاخص های سطح بالا مانند نرخ بازگشت سرمایه برای محصولات جدید، صرفه جویی در هزینه وحقوق مالکیت فکری جدید را مشخص کنید. شما هنگام تدوین استراتژی به آنها نیاز دارید و این موارد به شما دانش مهمی در مورد نتایج می دهند. با این حال، موارد گفته شده نوآوری را به حرکت در نمی‌آورند و ما به شاخص هایی مانند اثربخشی، توانمندسازها، مشارکت کارکنان و تعداد ایده های توسعه یافته برای هدایت این نتایج در آینده نیاز داریم. پس باید اطمینان حاصل کنید که برنامه اندازه گیری شما متمرکز است و داده ها برای تصمیم گیری در آینده مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. یک برنامه اندازه گیری متمرکز و به راحتی قابل درک است و شما را قادر می سازد تا نتایج نوآوری را هدایت کنید.

با مطالعه مطالب علمی مرتبط با مدیریت تکنولوژی، تحلیل و توسعه یکپارچه کسب وکار می توانید با آخرین دستاوردهای این علم آشنایی پیدا کنید. 

آخرین مقالات

نوآوری و ایزو 56000

نوآوری و ایزو ISO 56002 آنالیز شکاف نوآوری تجزیه و تحلیل شکاف به شما می گوید که برای تبدیل شدن به یک سازمان نوآورانه چه

مطالعه

چرخه نوآوری

چرخه نوآوری ۱۲ گروه_فرآیند چرخه سیستم‌های نوآوری لازم به یادآوری است که سیستم نوآورانه‌ای که در اکثر سازمان های نوآور کار می کند از مجموعه

مطالعه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *